Як покращити управління багатосторонніми групами – звіт

Нещодавно в Києві відбулася зустріч “Синергії міжнародних ініціатив: Extractive Industries Transparency Initiative (EITI), Publish What You Pay (PWYP) та Open Government Partnership (OGP)”, на якій були присутні представники влади, громадські експерти та активісти, представники енергетичних компаній та міжнародні координатори ініціатив.

Зокрема, програмний директор PWYP Стефан Гілберт представив незалежне дослідження, проведене Інститутом з питань цілісності багатосторонніх ініціатив (MSI Integrity). Документ виявив деякі хвилюючі тенденції, зокрема значні недоліки у внутрішньому управлінні багатьох багатосторонніх груп зацікавлених осіб (БГЗО) Ініціативи прозорості видобувних галузей (ЕІТІ). Ці хиби в окремих випадках призводили до колапсу роботи БГЗО, менш ефективної та більш ангажованої участі організацій громадянського суспільства, що завдає шкоди рівню довіри до самої Ініціативи.

Для покращення роботи та усунення згаданих недоліків, MSI Integrity було запропоновано наступні рішення.

1. Необхідність в чітких правилах

 

Статути, маніфести та інші управлінські документи забезпечують людям доступ до того, що насправді лежить в основі проекту ЕІТІ. Без них сторонам процесу важко домовитись про спільні цілі, рухатись вперед у випадку незгоди або вживати заходів щодо порушень. Такі правила є тим більш важливими, коли мова йде про співпрацю різних зацікавлених осіб, що працюють над дуже чутливим питанням раціонального використання природних ресурсів.

Дослідження MSI Integrity виявило, що жодна країна, яка реалізує ЕІТІ, не виконала всіх вимог, викладених в Стандарті ЕІТІ, відносно процедури внутрішнього управління. Окрім цього, чверть національних БГЗО не оприлюднили матеріалів по управлінню.

Лише близько 41% БГЗО визначили порядок обрання і зміни членів, і лише 59% з них мали правила, що встановлювали терміни повноважень представників. До слова, Україна по рівню відповідності процедур у БГЗО вимогам стандарту ЕІТІ займає одне з перших місць.

2. Необхідні зміни в цьому напрямку

PWYP закликає Міжнародне правління EITI забезпечити відповідність країн-учасниць з усіма аспектами Стандарту EITI, зокрема тими, які пов’язані з управлінням БГЗО. Міжнародне правління EITI також необхідно підвищити вимоги до БГЗО і вивести їх за рамки представлення основної документації, включивши в число вимог розкриття всіх відповідних документів в Інтернеті.

Крім цього, Міжнародне правління ЕІТІ повинне вимагати сильного управління від себе самого і від БГЗО в окремих країнах. Це включає в себе прозорість та доступність процесів домінування для всіх сторін процесу ЕІТІ, створення механізму розгляду скарг і встановлення обмеження на термін повноважень.

Також, PWYP закликає БГЗО на національному рівні до того, щоб їх процеси і внутрішня документація не тільки відповідала вимогам стандарту EITI, але й виходила за його рамки, формуючи офіційний і доступний процес вирішення суперечок.

3. Громадянському суспільству необхідне реальне представництво і ефективна участь у БГЗО

Одним з головних досягнень EITI названо творення майданчику, де позиція громадських експертів буде не тільки почута, а й врахована. Однак, згідно з дослідженням, потрібно чітко визначити порядок делегування представників громадськості до БГЗО, оскільки в ряді країн, наприклад Албанії, Гватемалі, Танзанії та Ємені, було виявлено, що влада втручалася у процес вибору представників від громадськості, що є недопустимим.

Ініціатива PWYP вважає, що громадськість не повинна включати в себе членів законодавчих органів або комерційних консультантів, так як це було в деяких країнах, зокрема Великобританії. Також, важливим є фактор гендерної рівності та присутність представників з місць, де безпосередньо відбувається видобуток. Важливим є питання, щоб засідання в БГЗО не перетворилися у “прибуткову справу”, і для його вирішення потрібно переглядати порядок організації виплат для членів БГЗО.

Без залучення організацій громадянського суспільства реалізація ЕІТІ є неможливою. Тим не менше, недоліки внутрішнього управління на рівні БГЗО несуть загрозу Ініціативі та перешкоджають її запровадженню.

Покращення внутрішнього управління БГЗО – ключовий момент, який виражає характер EITI та повинен стати гарантом реалізації потенціалу EITI.

EITI в Україні