Україна активно рухається в бік прозорості та доброчесності, особливо у сфері управління природними ресурсами. Видобувна галузь, як одна з ключових для економіки, вимагає особливої уваги, адже ефективне управління природними багатствами – це не лише про фінансові вигоди та вплив на довкілля, але й про довіру, відкритість і боротьбу з корупцією. У червні 2023 року було оновлено вимоги Стандарту ІПВГ (Ініціатива щодо забезпечення прозорості у видобувних галузях), в т.ч. і до питань розкриття антикорупційних політик. Чи готова Україна виконувати ці вимоги і що ще потрібно для цього зробити? Саме ці питання проаналізовано у одному з розділів дослідження ТОВ “Ернст енд Янг”, підготовленого в рамках грантової програми “Підтримка впровадження ІПВГ в Україні” Мультидонорського трастового фонду Глобальної програмної підтримки видобувної промисловості (EGPS), що адмініструється Світовим банком.
Що передбачає Стандарт ІПВГ 2023 року?
- Вимога 1.2: Компанії повинні публікувати свої антикорупційні політики, які висвітлюють механізми управління корупційними ризиками. Члени БГ ІПВГ (Багатосторонньої групи щодо імплементації ІПВГ в Україні) повинні забезпечити ретельну перевірку контрагентів. Інші компанії також заохочуються до впровадження подібних заходів.
- Вимога 2.6 (с): Державні підприємства зобов’язані публікувати свої антикорупційні політики та брати участь у процесах комплексної перевірки.
Ці вимоги формують чіткий сигнал: доброчесність повинна стати стандартом для всіх учасників видобувної галузі.
Як зараз виконуються ці вимоги Стандарту в Україні?
На шляху до повної відповідності стандарту Україна вже зробила кілька важливих кроків, але й викликів вистачає.
Українське законодавство наразі не має окремого розділу, який би регулював запобігання і протидію корупції саме у видобувних галузях. Хоча у 2021 році було затверджено Законом України «Про засади державної антикорупційної політики на 2021-2025 роки» Антикорупційну стратегію на 2021–2025 роки, яка визначає ключові напрями для боротьби з корупцією, видобувна галузь не потрапила до переліку пріоритетних сфер. Це створює прогалину у врегулюванні антикорупційних питань у секторі, який є стратегічно важливим для економіки країни та традиційно вважається у світі одним з найбільш корумпованих.
Водночас у законодавчій площині є певні механізми, що сприяють боротьбі з корупцією в діяльності юридичних осіб. Зокрема, закон вимагає обов’язкового затвердження антикорупційних програм для підприємств із державною або комунальною часткою понад 50%, де кількість працівників перевищує 50 осіб, а річний дохід становить понад 70 мільйонів гривень. Такі програми також є обов’язковими для юридичних осіб, які беруть участь у тендерах на Prozorro, якщо вартість закупівлі дорівнює або перевищує 20 мільйонів гривень. Антикорупційні програми повинні включати правила, стандарти та процедури для виявлення, запобігання і протидії корупції. Проте закон не вимагає від цих підприємств публікувати свої програми на веб-сайтах, що обмежує доступ громадськості, медіа та державних органів до інформації про ці документи.
Щодо приватного сектору, закон заохочує всі юридичні особи впроваджувати антикорупційні заходи, оцінювати ризики та усувати їх, але не накладає обов’язкових вимог щодо розробки і публікації антикорупційних програм. Лише деякі компанії добровільно ініціюють такі кроки.
Проект змін до Закону про ІПВГ, підготовлений у 2024 році за участі членів БГ ІПВГ, передбачає певний прогрес у цьому напрямку. Зокрема, у разі наявності антикорупційної програми, видобувні компанії мають розміщувати її на своїх веб-сайтах. Це може стати важливим кроком до прозорості, однак наразі така вимога не є законодавчо закріпленою.
Попри відсутність законодавчих вимог статистика щодо публікації антикорупційних програм у видобувному секторі України демонструє позитивну динаміку. Серед державних суттєвих компаній, які є підзвітними у рамках ІПВГ, 9 із 12 публічно розкривають інформацію щодо своїх антикорупційних політик. Це є важливим кроком у напрямку забезпечення прозорості, однак варто зазначити, що частина цих програм застаріла та може не повністю відповідати сучасним вимогам законодавства у сфері боротьби з корупцією.
Приватні компанії видобувного сектору в Україні більш активно демонструють позитивні практики. Аналіз показав, що у 17 приватних суттєвих компаній антикорупційні програми доступні у публічному доступі, незважаючи на те, що законодавство та Стандарт ІПВГ не вимагають від них такого рівня відкритості.
Ці дані свідчать, що навіть за відсутності законодавчих зобов’язань, компанії у видобувній галузі України поступово розвивають культуру прозорості, відкритості та запобігання корупційним ризикам.
Чому це важливо?
Антикорупція – це не лише про виконання міжнародних стандартів. Це про довіру до держави, про ефективне використання ресурсів і про залучення інвесторів, які хочуть бути впевненими у прозорості бізнес-середовища. Для України це також ще один важливий крок до євроінтеграції, де принципи доброчесності та підзвітності є основою управління.
Українські видобувні компанії мають унікальну можливість стати лідерами прозорості та показати, що реформи не лише можливі, але й ефективно працюють. Адже коли ресурси країни використовуються чесно, виграють усі.