Участь представників Ініціативи прозорості у видобувних галузях (ІПВГ) у заходах на кшталт круглого столу «Санкційна політика і управління арештованими активами у сфері надрокористування: виклики, висновки, майбутнє», що пройшов 15 травня 2025 року має не лише практичну, а й стратегічну цінність. Такий діалог безпосередньо пов’язаний з основними принципами ІПВГ: прозорістю, підзвітністю, ефективним управлінням державними ресурсами та запобіганням корупції. За 19 ухвалами щодо компаній власників надр у АРМА (Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів) “в роботі” 36 підприємст.
1. Управління державною власністю та участь держави у секторі
Українські надра належать народу, а держава здійснює управління від його імені. Санкційна політика та механізми управління арештованими активами (наприклад, передача до АРМА або державним підприємствам) прямо впливають на доступ до ресурсів, їхню експлуатацію та прибутки. Це стосується Вимоги 2.6 Стандарту ІПВГ, яка зобов’язує держави розкривати дані про участь у видобувних компаніях, їхню звітність, інвестиції та підрядників.
2. Прозорість бенефіціарної власності
Санкційна політика переважно спрямована на бенефіціарних власників компаній, які можуть бути пов’язані з агресором або з корупційними схемами. Для ефективного управління такими активами критичною є повна і достовірна інформація про КБВ. Це напряму корелює з Вимогою 2.5 ІПВГ, яка передбачає публічне розкриття інформації про бенефіціарів видобувних компаній, зокрема й політично значущих осіб (PEPs).
3. Прозорість фінансових потоків
Управління арештованими активами повинно супроводжуватись прозорим обліком усіх надходжень від них. Це може включати податки, рентні платежі, прибутки тощо — всі вони мають бути відображені як платежі на користь держави, згідно з Вимогою 4.1 Стандарту ІПВГ. Неналежне звітування чи втрата прозорості на цьому етапі створюють ризики корупції, неефективного управління та втрати публічної довіри.
4. Корупційні ризики та належне врядування
Арешт і передача активів під управління найчастіше мають передумови в незаконній діяльності або корупції. Тому такі кейси є критичними для публічного контролю, а отже — і для участі ІПВГ, яка через Стандарт просуває вимоги щодо антикорупційної звітності, публікації антикорупційних програм та перевірки партнерів державними підприємствами.
5. Доступ до інформації та обмеження воєнного часу
В умовах воєнного стану доступ до частини публічної інформації суттєво обмежено. Саме тому важливо виробити підходи, які дозволяють зберігати прозорість навіть у таких умовах — у тому числі у питанні санкцій, процедур арешту, передачі в управління та функціонування підсанкційних підприємств. Це узгоджується з Вимогою 8 Стандарту ІПВГ щодо забезпечення доступності даних.
Більше про захід читайте за посиланням, або перегляньте запис
Заходи, присвячені санкційній політиці у надрокористуванні, є важливою платформою для аналізу складних викликів у цій сфері. Участь ІПВГ в таких ініціативах — не формальність, а реальний крок до інтеграції принципів прозорості в актуальні державні процеси. ІПВГ може запропонувати підхід, який поєднує відкритість, ефективність і підзвітність у ситуаціях високої чутливості.
Матеріал підготовлено в рамках проєкту “Комунікаційна підтримка впровадження ІПВГ в Україні”, який реалізує команда ІПВГ у співпраці з Міненерго через ГО НОВА Енергія за фінансової підтримки Європейського Союзу в межах ініціативи Road4EaP Action — спільної програми ЄС та Ініціативи “Партнерство “Відкритий уряд” (ПВУ)