Національний Секретаріат ІПВГ розпочинає серію публікацій, присвячену детальному розгляду та висвітленню Робочого плану впровадження ІПВГ до 2026 року.
На засіданні БГ ІПВГ 20 травня 2025 року було презентовано та затверджено оновлену версію Робочого плану, розробленого за підтримки Світового Банку в рамках проекту «Підтримка впровадження ІПВГ в Україні».
Однак, що ховається у середині Робочого плану, чому така значна кількість заходів і який результат отримає Україна у разі його виконання ?
На ці та інші питання ми спробуємо відповісти у наших статтях.
Робота над слабкими сторонами та помилками
Оновлений Стандарт ІПВГ 2023 року є суттєвим викликом для України в частині його виконання. Наявні виклики вимагають значної уваги від членів БГ ІПВГ та додаткових зусиль, які потрібно буде здійснити для виконання Стандарту ІПВГ 2023 року.
Вимога 1.5 передбачає необхідність включення питань, пов’язаних з корупцією, ґендерною рівністю, енергетичним переходом, збором доходів, кустарним і дрібномасштабним видобутком (де це можливо) та іншими ключовими питаннями управління видобувним сектором.
Перші спроби БГ ІПВГ України відповідати оновленим вимогам Стандарту ІПВГ знайшли своє відображення у Звіті ІПВГ 2023 року. Значна частина інформації, наведеної у Звіті ІПВГ 2023 є результатом аналізу, проведеного Національним Секретаріатом ІПВГ за підтримки Світового Банку.
Процес розробки проекту нового Робочого Плану ІПВГ 2024 – 2026 базувався на зазначеному аналізі та тривав з 2024 року. Кінцева версія документа була сформована з урахуванням:
- Заходів, які не були виконані протягом минулих періодів;
- Рекомендацій Незалежного адміністратора;
- Результатів, отриманих під час аналізу;
- Поточних викликів, які мають місце у системі цифровізації та культурі роботи з даними;
- Запиту громадянського суспільства на повноту та доступність інформації;
- Перешкод, які негативно впливають на процес впровадження ІПВГ в Україні.
Часове охоплення Робочого плану ІПВГ 2024-2026
Попередні Робочі плани ІПВГ України сформовані як документи короткострокового планування на конкретний звітний період. Беручи до уваги комплексність викликів, що стоять перед Україною щодо виконання вимог Стандарту ІПВГ 2023 року, а також збройну агресію росії, яка втілюється у форматі систематичної загрози життю через ракетні удари, відключення світла та повітряні тривоги, постає питання зміни чинного підходу.
Такий підхід не є новим, оскільки низка країн-учасниць ІПВГ уже давно розробляє свої робочі плани на декілька років.
Виконання оновленого Стандарту ІПВГ 2023 року вимагає переосмислення та перегляду підходів від короткострокового до середньострокового планування, враховуючи всі складнощі та виклики війни.
Позитивні сторони середньострокового планування для процесу впровадження
- Дозволяє отримати більш чітке бачення майбутніх кроків реалізації поставлених завдань.
- Дає можливість врахувати потенційні ризики, що можуть виникнути в процесі реалізації.
- Дає можливість оцінити реальні потреби для виконання зазначених заходів.
Що ховається в Робочому плані ?
Національні пріоритети в рамках ІПВГ визначаються кожною країною-учасницею і відображають конкретні виклики та можливості їх видобувної галузі. Національні пріоритети стосуються конкретних цілей і заходів, які окремі країни вважають пріоритетними при впровадженні Стандарту ІПВГ. Вперше з 2018 року Національні пріоритети ІПВГ України зазнали суттєвого оновлення. Це зумовлено змінами геополітичної ситуації, новими вимогами Стандарту ІПВГ 2023 року, зростанням очікувань зацікавлених сторін і нагальною потребою в ефективному повоєнному відновленні.
Вимога 1.5 вимагає, щоб робочий план включав вимірювані та обмежені в часі заходи для досягнення узгоджених цілей. Цілі робочого плану повинні бути чіткими, стислими та конкретними. Вони повинні відображати те, чого можна реально досягти в рамках реалізації ІПВГ протягом терміну дії робочого плану. Зазвичай цілі робочого плану є менш амбітними, ніж більш широкі національні пріоритети, з якими вони пов’язані. Новий Робочий план ІПВГ містить перелік національних цілей та наводить їх обґрунтування.
Робочий план налічує 323 заходи. Деякі заходи є простими та відносно легкими у виконанні, наприклад, підготовка Звіту ІПВГ. Окрім заходів, пов’язаних із конкретними цілями Робочого плану, значна частина присвячена виконанню Стандарту ІПВГ 2023, роботі з розпорядниками інформації, налагодженню автоматизації обміну інформацією, посиленню взаємодії з зацікавленими сторонами.
Робочий план передбачає п’ять ключових Національних пріоритетів
Успішна реалізація ІПВГ в Україні неможлива без тісної координації між урядом, видобувними компаніями, громадянським суспільством та міжнародними партнерами.
У наступних наших публікаціях ми спробуємо поринути у деталі кожного Національного пріоритету. Слідкуйте за нами у соціальних мережах та на офіційній сторінці Секретаріату ІПВГ.
Ознайомитися з Робочим планом ІПВГ до 2026 року можна в Розділі Документи
Матеріал підготовлено в рамках проєкту “Комунікаційна підтримка впровадження ІПВГ в Україні”, який реалізує команда ІПВГ у співпраці з Міненерго через ГО НОВА Енергія за фінансової підтримки Європейського Союзу в межах ініціативи Road4EaP Action — спільної програми ЄС та Ініціативи “Партнерство “Відкритий уряд” (ПВУ).