Енергетичний перехід та розвиток платформи ІПВГ

Енергетичний перехід — це глобальна ініціатива, що передбачає перехід від викопного палива до чистих, відновлювальних джерел енергії. Для України це питання не лише актуальне на внутрішньому ринку, але й має велике значення на міжнародній арені. 

У рамках покращення роботи Порталу ІПВГ, було запроваджено новий розділ, присвячений розкриттю національної політики енергетичного переходу. Наразі розділ працює у тестовому режимі та містить інформацію про прогрес у реалізації енергетичних ініціатив, аналітичні звіти та звіти про викиди, що своєю чергою забезпечує додаткову прозорість і доступність інформації для всіх зацікавлених сторін. 


Ініціатива прозорості у видобувних галузях (ІПВГ) сприяє розкриттю інформації про видобувні сектори та їхній вплив на кліматичні зміни. Відповідно до оновленого Стандарту ІПВГ 2023 року, передбачається:

  • Вимога 2.1: Огляд національних зобов’язань та політики щодо енергетичного переходу.
  • Вимога 5.3: Розкриття інформації про врахування енергетичного переходу у прогнозуванні бюджетних доходів.
  • Вимога 3.4: Інформація про викиди парникових газів від видобувних компаній.
  • Вимога 2.6: Інвестиції у видобувні галузі з урахуванням кліматичних ризиків.

Представники українського громадського сектору вже розпочали дослідження та впровадження нових вимог ІПВГ. Аналітичний центр DiXi Group наприкінці 2023 року оприлюднив стислий опис змін до Стандарту ІПВГ 2023 разом із рекомендаціями щодо запровадження законодавчих та регуляторних змін. А ГО НОВА Енергія підготувала Аналітичний звіт “Стратегічне партнерство України та ЄС у сировинній галузі: аналіз ризиків та переваг”.
ІПВГ може відіграти ключову роль у забезпеченні прозорості процесу енергетичного переходу. Регулярне розкриття інформації щодо викидів, рентних платежів, використання природних ресурсів і впливу на довкілля дозволяє створювати чіткі механізми управління ризиками.

Енергетичний перехід також залежить від постачання корисних копалин із країн, де корупція є серйозною проблемою. За даними дослідження Transparency International Accountable Mining Programme, від 30 до 40 відсотків прогнозованого видобутку корисних копалин, необхідного для декарбонізації секторів електроенергетики та транспорту, відбуватиметься в країнах зі «слабким, поганим і невдалим управлінням ресурсами». Великі обсяги світового кобальту, нікелю, міді та літію видобуваються в країнах, які мають низькі позиції в Індексі сприйняття корупції Transparency International, тоді як деякі перехідні мінерали, включно з рідкоземельними елементами, знаходяться в країнах із суперечливими урядами або в поточному конфлікті.

Для запобігання появи вищезазначених регресивних процесів зацікавлені сторони, включаючи уряди країн-виробників і споживачів, компанії в усьому ланцюжку постачання, інвестори, міжнародні організації та інші, які працюють у цій сфері, повинні: 

  • Впроваджувати більш жорсткі антикорупційні заходи, зокрема в законодавстві та нормативних актах, двосторонніх і багатосторонніх партнерствах і торгових угодах;
  • Зменшити використання агентів і посередників, наскільки це можливо, і встановити широкий контроль для тих, хто залишився;
  • Чітко визначити корупційні ризики та розробити плани пом’якшення в будь-яких стратегіях, діяльності та операціях, пов’язаних із переходом на енергетику;
  • Уникати сприяння клептократії та захоплення держави шляхом пом’якшення корупційних ризиків і припинення ділових відносин, якщо це необхідно;
  • Не допускати, щоб корупція послаблювала захист прав громади та дотримання екологічних і соціальних гарантій;
  • Підтримувати суб’єкти ланцюга постачання, які знаходяться на нижній частині ланцюга, для інтеграції перевірок вищезазначених методів у системи відповідального пошуку та належної перевірки;
  • Впроваджувати та відстоювати прозорість контрактів, платежів, торгівлі товарами та бенефіціарної власності відповідно до світових стандартів, щоб полегшити виявлення корупції, особливо щодо організацій високого ризику, таких як державні підприємства (ДП);
  • Підтримувати права та діяльність громадянського суспільства, журналістів, викривачів та інших учасників боротьби з корупцією;
  • Запобігати нечесному захопленню політичними елітами можливостей;
  • Забезпечувати наслідки для корупціонерів за допомогою ефективних заходів правозастосування та відповідальності, приділяючи особливу увагу жертвам корупції.

Україна активно працює над тим, щоб процес енергетичного переходу був прозорим і справедливим для всіх учасників. Тож якщо маєте пропозиції з його доопрацювання/наповнення – залиште їх у формі зворотного зв’язку.  Електронної системи подання та аналізу звітності ІПВГ.

Енергетичний перехід є ключовим елементом майбутнього розвитку України. За підтримки ІПВГ, наша держава впевнено рухається у напрямку скорочення викидів та впровадження нових енергетичних технологій. Прозорість, управління ресурсами та залучення нових технологій допоможуть забезпечити сталий розвиток і енергетичну безпеку країни.