У попередніх статтяї ми спробували поділитися з Вами оновленим баченням та підходами щодо налагодження інституціоналізації процесів впровадження ІПВГ в Україні. Сьогодні наша мета відкрити найбільш складну частину робіт, яка повинна бути обговорена, задокументована, нормативно врегульована та реалізована. Їх реалізація є справжнім викликом для України, оскільки містить багато комплексних питань, а тому потребуватиме великої кількості обговорень між усіма зацікавленими сторонами, інколи навіть повного занурення у проблематику.
Чому ці виклики та складнощі виникли саме зараз ?
На Глобальній конференції ІПВГ, що проходила 13-16 червня 2023 року в м. Дакар (Сенегал), було представлено новий Стандарт ІПВГ 2023 року, метою якого є покращення розуміння впливу енергетичного переходу, подолання корупційних ризиків, сприяння гендерній рівності та покращення збору доходів у майже 60 країнах, що впроваджують ІПВГ.
Змінений Стандарт ІПВГ містить кілька нових та вдосконалених положень (https://eiti.org/documents/2023-eiti-standard-summary-changes), що дають змогу країнам відповідати найактуальнішим викликам управління природними ресурсами. Він посилює вимоги до звітності та управління ІПВГ в чотирьох напрямках:
- Протидія корупції: Нові положення зміцнюють можливості країн та компаній використовувати платформу ІПВГ для виявлення та усунення ризиків корупції у секторі природних ресурсів.
- Енергетична трансформація: Нові положення підтримують розкриття і публічну дискусію щодо впливів енергетичної трансформації, проливаючи світло на відповідні політики, а також доходи, які країни можуть очікувати отримати від своїх нафти, газу та мінералів за різних ринкових сценаріїв.
- Гендерні, соціальні та екологічні питання: Для забезпечення управління природними ресурсами в інтересах всіх громадян, існують посилені положення щодо сприяння більшій різноманітності прийняття рішень та розкриття, що враховують гендерні, соціальні та екологічні питання.
- Збір доходів: Нові та вдосконалені положення вимагають більш всебічного та детального розкриття, що може допомогти країнам зміцнити свою податкову базу та збільшити доходи.
А яка робота була уже проведена ?
- Аналітичним центром ГО «Діксі Груп» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), 29 січня 2024 року проведено онлайн-захід «Еволюція Стандартів: презентація оновленого Стандарту ІПВГ 2023». На цьому заході було представлено аналітичний звіт, у якому наведено стислий опис змін до Стандарту ІПВГ 2023, висвітлено аналіз чинних нормативно-правових актів України, що регулюють різні аспекти діяльності та підзвітності видобувних компаній, а також надано рекомендації щодо запровадження законодавчих та регуляторних змін з метою виконання вимог Стандарту ІПВГ 2023;
- Завдяки Міжнародному фонду «Відродження» Стандарт ІПВГ 2023 року був перекладений українською мовою;
- За підтримки Мультидонорського трастового фонду Глобальної програмної підтримки видобувної промисловості (EGPS), що адмініструється Світовим банком, командою ТОВ “Ернст енд Янг” було проведено аналіз доступності та якості інформації, щоб відповідати вимогам оновленого Стандарту;
- Аналітичним центром ГО «Діксі Груп» були напрацьовані пропозиції щодо змін до Закону України «Про забезпечення прозорості у видобувних галузях», які містять значну кількість нових вимог Стандарту (далі – ЗУ Про ІПВГ).
- Звіт ІПВГ 2023 року був підготовлений відповідно до вимог Стандарту ІПВГ 2023 року та відображає перші спроби України розкривати для зацікавлених сторін нову та важливу інформацію.
Чи можемо ми тоді сказати, що ми уже відповідає вимогам нового Стандарту ?
Ні, це буде не зовсім правильна і чесна відповідь.
Вимоги оновленого Стандарту ІПВГ вступили в силу лише у січні 2025 року, а отже, потребуватимуть значної підготовчої роботи для визначення векторів роботи у кожному напрямку.
Окрім того, оновлена інформація у Звіті ІПВГ 2023 року базувалася виключно на інформації органів державної влади чи доступної у відкритих джерелах. Частина інформації залишається закритою, не є достатньо дезагрегованою, у деяких випадках зовсім відсутня. Багато інформації є у самих видобувних компаніях, однак законодавством не передбачено прямого зобов’язання для компаній її публікувати чи розкривати взагалі, оскільки низка питань може підпадати під комерційну таємницю.
З метою отримання повної картини щодо поточного стану справ, перш за все, потрібно закріпити чіткі вимоги у ЗУ Про ІПВГ, вдосконалити форми звітності, внести зобов’язання в інші нормативні акти, налагодити діалог з новими розпорядниками інформації та видобувними компаніями.
Також нам не слід забувати, що попри всі ці перешкоди суттєвий вплив завдають обмеження доступу до інформації через воєнний стан. Такі обмеження потребують ще більш детального діалогу для досягнення консенсусу між державними органами та щодо обсягу інформації, який може бути розкритий.
Ба більше, активна робота у напрямках євроінтеграції України до Європейського Союзу та розробки стратегій повоєнного відновлення України тісно переплітається з вимогами Стандарту, а отже, повинна бути обговорена в межах БГ ІПВГ та належно гармонізована в межах значної кількості законодавчих актів.
Таким чином, Національний пріоритет «Дотримання принципів, викладених у Стандарті ІПВГ, та їх імплементація в контексті України» стає основним дороговказом для процесу впровадження ініціативи. Національний пріоритет передбачає 7 цілей та 131 захід.
2.1 Гармонізація українського законодавства з вимогами Стандарту ІПВГ – для повноцінної реалізації вимог Стандарту ІПВГ 2023 необхідно внести зміни до українського законодавства, як на рівні законів, так і на рівні підзаконних актів. Гармонізація нормативно-правової бази дозволить забезпечити системність і сталість процесу звітування, а також уникнути правової невизначеності для компаній і державних органів.
2.2 Адаптація Звіту ІПВГ України до вимог Стандарту ІПВГ 2023 – Звіт ІПВГ наразі є основним джерелом інформації про сектори, тому його адаптація до оновлених вимог дозволить забезпечити відповідність України Стандарту ІПВГ 2023. Це підвищить репутацію країни на міжнародній арені, сприятиме залученню інвестицій та забезпечить кращу поінформованість громадськості про стан управління ресурсами.
2.3 Виконання вимог Стандарту ІПВГ – виконання вимог Стандарту ІПВГ 2023 р. забезпечує цілісність процесу впровадження ініціативи та демонструє готовність України дотримуватися принципів відкритості, відповідальності та підзвітності. Це необхідно як для проходження успішної валідації, так і для формування довіри з боку зацікавлених сторін. Заходи в межах даної цілі розподілені відповідно до вимог Стандарту.
2.4 Звітність зі сталого розвитку у видобувних галузях – з огляду на глобальні тенденції та зобов’язання України щодо кліматичних цілей, інтеграція принципів сталого розвитку у звітність ІПВГ є актуальною та стратегічно важливою. Це дозволить краще відображати екологічні, соціальні та управлінські аспекти діяльності компаній, сприятиме переходу до зеленої економіки та інтеграції у європейський простір звітності.
2.5 Роль ІПВГ для повоєнного відновлення України – видобувний сектор може стати ключовим рушієм економічного відновлення країни. ІПВГ здатна надати прозору і структуровану інформацію для ефективного планування використання природних ресурсів, залучення інвестицій у критичну сировину, контролю за використанням доходів і підтримки довіри донорів і суспільства.
2.6 Інші питання в рамках імплементації та виконання ІПВГ в Україні – реалізація Стандарту ІПВГ вимагає комплексного підходу, що враховує не лише базові вимоги, а й контекстуальні чинники, які впливають на прозорість і підзвітність. Включення додаткових аспектів дозволяє адаптувати процес ІПВГ до актуальних викликів та забезпечити його ефективне функціонування в умовах змін.
2.7 Виконання Рекомендацій наданих під час Валідації – виконання рекомендацій Валідації є важливою умовою збереження статусу країни як учасника ІПВГ, яка демонструє прогрес і готовність до постійного вдосконалення. Це також сприяє підвищенню довіри до ІПВГ в Україні серед внутрішніх і зовнішніх стейкхолдерів, підтверджуючи сталість та ефективність процесу. Наразі ця ціль залишається пустою, однак буде доповнена за результатами коригувальних заходів, наведених Міжнародним Секретаріатом ІПВГ у ІІІ Валідаційному Звіті України.
Більш детальна інформація щодо кожного заходу в межах кожної цілі зазначена у Національному пріоритеті № 2 «Дотримання принципів, викладених у Стандарті ІПВГ, та їх імплементація в контексті України» Робочого Плану ІПВГ 2024 – 2026 за посиланням.
Матеріал підготовлено в рамках проєкту “Комунікаційна підтримка впровадження ІПВГ в Україні”, який реалізує команда ІПВГ у співпраці з Міненерго через ГО НОВА Енергія за фінансової підтримки Європейського Союзу в межах ініціативи Road4EaP Action — спільної програми ЄС та Ініціативи “Партнерство “Відкритий уряд” (ПВУ).