IMG_1573

Конференція “EITI в Україні: як ефективно управляти ресурсами”. День другий

Другий день конференції був присвячений темі «Прозорість енергетичних даних для ефективного управління у видобувних регіонах».  Під час першої панелі спікери обговорювали закон про розкриття інформації у видобувних галузях, а друга панель була присвячена питанню «Як прозорість може підвищити рівень довіри та співпраці між зацікавленими сторонами». Ми відібрали для вас найцікавіші цитати другого дня конференції.

Голосування за законопроект №4840

IMG_1184

Ольга Бєлькова, народний депутат України, член Правління EITI: «Прогресивна ідея прозорості не дістала кількох голосів, але трагедії не сталося. Законопроект знову буде подано на голосування. Боротьба триває. Громадянське суспільство може допомогти в прийнятті реформаторських законопроектів, актуалізуючи проблему. Кажіть, що не так в галузі і активно використовуйте Звіт, тоді я буду посилатись на вас. Повинна бути мода на прозорість, яка не нав’язана депутатам шляхом настанов, а є необхідною для громадськості. Ми розуміємо, що деякі компанії не хочу показувати бенефіціарів, спільні угоди та деякі інші аспекти. Прозорість просто так не дається і вона не потрібна нікому, у випадках, коли необхідно щось приховати. Це показово для суспільства, що цілком притомні ідеї проходять зі скрипом і так буде надалі. Більшість антикорупційних законів проходять саме таку долю, тому я не дивуюсь».

IMG_1181

Остап Єднак, народний депутат України: «При голосуванні не вистачило всього кілька  голосів для прийняття закону. Не думаю, що хтось зміг настільки тонко відчути ситуацію та маніпулювати тим, щоб не вистачило кілька голосів. Загальний консенсус між депутатами в залі був і він буде зберігатись надалі. Спеціально публічно ніхто проти цього закону не виступав і ніхто цього робити не буде».

IMG_1289

Олена Павленко, заступник голови БГЗО, президент DiXi Group:  «Нам доведеться починати роботу над законопроектом з нуля. За 1,5 роки нами зроблено дуже багато. Тому неприємно, що так сталося. Але є сенс доробити законопроект. Протягом двох тижнів я пропоную надати пропозиції, яким чином можна вдосконалити законопроект. Доопрацювання мають бути завершені до 1 липня».

Соціально-корпоративна відповідальність компаній та закон №1793-VIII

Максим Асауляк, начальник відділу із зовнішніх зв’язків, ДТЕК Нафтогаз: «За 4 роки нам  вдалося налагодити співпрацю з місцевими органами влади та громадою. Ми системно підійшли до питання співпраці та розробили стратегію соціального партнерства. В результаті компанія реалізувала 36 соціальних проектів на 23 млн грн. Ми дотримуємось принципів екологічної безпеки діяльності, ведемо відкритий діалог та піклуємось про розвиток місцевих громад. Минулого року компанія сплатила 5 млрд. грн податків, але громади і місцева влада про це  і не знають. Тому сподіваємось, що EITI в Україні зробить інформацію про сплату податків більш публічною та пояснить громадам, яким чином сплачені суми можуть покращувати життя місцевих громад.

IMG_1371

Максим Карпаш, член БГЗО, викладач Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу: “Варто брати приклад з міста Долина, адже громада зуміла залучити понад 60 млн. грн. івестицій на розвиткок міста, не чекаючи на надходження через закон №1793-VIIІ”.

IMG_1547

Ганна Кіященко, член БГЗО, голова полтавської філії ГО «Суспільна служба України»: «Минулого року УГВ  виділила 20 млн. грн. на підтримку соціальних проектів на Полтавщині, а коли увійде в дію Закон №1793-VIII, то Полтавська область, за різними розрахунками, отримає від 500 млн. до 1 млрд. гривень. При цьому громади не зовсім розуміють куди найкраще направити навіть ті кошти, які вже є зараз.  Необхідно визначати основні пріоритети  громади та навчитись контролювати використання таких надходжень.

Співпраця у трикутнику «Громада-Влада-Видобувні компанії»

Ярослав Грегірчак, заступник бізнес-омбудсмена: «Між громадами і владою на місцях відсутня належна взаємодія. За останні роки бізнес не мав формальної можливості фінансово допомогти громадам, тому необхідно змінювати національне законодавство. Для того, щоб територіальні громади були більш зацікавлені та активні, варто зробити так, щоб ці громади конкурували між собою за кращого інвестора.

IMG_1655

Ольга Галабала, представниця Івано-Франківської міської ради: «Боротьба за прозорість на місцях є більш палкою на місцях ніж на національному рівні. Коли ми почали працювати з обласною адміністрацією, то стикнулись з повною відсутністю знань, інформації та розуміння того, що відбувається у видобувному секторі регіону. Тому через певний час сформували єдину базу усіх надрокористувачів області. При цьому виявили, що більшість  компаній  зареєстровані не в області, а в Києві. Зараз у нас така ситуація, як  в ресурсній країні 3го світу, коли громада живе на нафті і газі, але при цьому це найбідніше село. Коли експлуатують природні ресурси, людські ресурси та нищать екологію, а ти з цього отримуєш нуль копійок. Села на Івано-Франківщині, де видобувається газ і нафта є  зубожілими: без доріг, без шкіл, без інфраструктури.  До прикладу, у селі Спас на 30 га землі експлуатують 52 скважини, а при цьому бюджет села на рік складає 300 000 грн. Наразі тотальна недовіра один до одного є перешкодою до залучення інвестицій в міста та регіони».

Реформа галузі

IMG_1354

Алістер MакБейн, керуючий директор Arawak Energy International Limited: «Щоб прийшов бізнес треба започаткувати традицію сталої прозорості. Бізнес готовий брати на себе ризики, але система оподаткування ренти потребує змін. Потрібні рішучі кроки, які стануть сигналом для інвесторів. Також варто відійти від практики призупинення дії ліцензій без рішення суду. Модернізований видобувний сектор країни – шлях до енергетичної незалежності країни».

Ініціатива прозорості видобувної галузі підтримується Урядами Німеччини та Великої Британії через проект «Ефективне управління державними фінансами», що реалізується федеральною компанією Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.

ІПВГ в Україні

Фото DiXi Group